Blog 7
Access Management
Met maar één persoon in het bedrijf die de remote desktop software gebruikt, is het instellen van toegangsrechten niet zo ingewikkeld. Deze functionaliteit wordt vanuit veiligheidsoverwegingen echter heel belangrijk wanneer er veel gebruikers zijn die de software inzetten om verbinding te maken naar externe computers.
ISL Online geeft de accountbeheerder de mogelijkheid de gebruikers binnen het domein verschillende rechten dan wel beperkingen toe te kennen, waaronder toestaan of uitschakelen van toegang tot specifieke computers. Voor iedere afzonderlijke gebruiker kun je bijvoorbeeld ook een maximaal aantal gelijktijdige sessies instellen, of de rechten uitschakelen om audio & video te gebruiken, op afstand te printen, bestanden over te zetten of een desktop te delen. Kortom: ongekend veel mogelijkheden!
Incident Management System (IMS)
Providers van remote desktop software moeten natuurlijk beschikken over een Incident Management Systeem (IMS) waarmee een snel herstel van de normale servicewerkzaamheden na een ongeplande onderbreking is gewaarborgd. ISL Online gebruikt haar eigen IMS; een reeks procedures die ontwikkeld zijn door ISL Online, om de gerapporteerde storingen te verhelpen. Storingen en incidenten worden beheerd in ISL Online’s ticketing systeem.
Elk incident bevat de volgende elementen:
– Tijdlijn UTC (een log met gebeurtenissen in chronologische volgorde in UTC-tijdzone)
– Management-samenvatting (korte beschrijving van het incident)
– Oorzaak (verklaring over de oorzaak van het incident)
– Oplossing en herstel (beschrijving van het proces om het incident te verhelpen)
– Corrigerende en preventieve maatregelen (uitleg van de maatregelen die genomen zijn om dergelijke incidenten voortaan te voorkomen)
– Andere informatie die relevant is voor het incident
Met behulp van het Incident Management System kan ISL Online haar serviceniveaus op peil houden, de beschikbaarheid van de IT-service bepalen en tevens de incidenten én de oplossingen zorgvuldig documenteren.